Sprzęt a sensoryka dziecka

Otaczający nas świat odbierany jest przez nasze zmysły: dotyku, słuchu, węchu, wzroku a przetwarzanie odebranych informacji, bodźców nazywa się integracją sensoryczną. Wszystkie zmysły muszą ze sobą współpracować i działać prawidłowo. U niektórych dzieci występują zaburzenia integracji sensorycznej. Dzieci z problemami z integracją sensoryczną mogą mieć problemy z organizacją zachowania, słabą równowagę, a co za tym idzie, mogą często potykać się, często huśtają się na krześle, mogą mylić podobne dźwiękowo słowa, mają nieprawidłową postawę podczas siedzenia przy stole lub biurku, mogą nie lubić jeść miejscach gdzie jest głośno, mogą mieć problem ze skupieniem swojej uwagi w miejscach hałaśliwych.

Pomoc dla dziecka przychodzi z zewnątrz

Dzieci, u których stwierdzono zaburzenia integracji sensorycznej wymagają terapii pod okiem terapeuty w gabinecie specjalistycznym. Metoda integracji sensorycznej została stworzona i opracowana w ubiegłym wieku przez amerykańską psycholog, która wykazała znaczenie trzech, najwcześniej dojrzewających systemów zmysłowych w procesie prawidłowego rozwoju, czyli system czucia głębokiego, system dotyku i zmysł równowagi. Na jej metodzie opierają się terapeuci w gabinetach do terapii sensorycznej. Do ćwiczeń niezbędne są różne sprzęty. Wybierając gabinet dla swojego dziecka warto zwrócić uwagę na jego wyposażenie, jaki posiada sprzęt do integracji sensorycznej, poczytać na forach internetowych opinie rodziców, którzy korzystali z jego usług. Wszystkie gabinety na pewno wyposażone są w materace i maty terapeutyczne, ponieważ jest to podstawowe, standardowe wyposażenie. Materace służą do ochrony i zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom w czasie ćwiczeń i rehabilitacji. Mogą być też ścieżki sensoryczne składające się z kolorowych półkul z wypustami do ćwiczeń równowagi. Dzięki nim wspomagany jest rozwój ruchowy, ćwiczy się równowagę i koordynację. Można je używać zarówno w pomieszczeniach, jak i na dworze. Do terapii zaburzeń integracji czynności zmysłowych znajdują zastosowanie podwiesia z różnorodnymi zawiesiami do wielozmysłowej stymulacji.

sensoryka

Sprzęt któremu można zaufać

Do terapii rąk można wykorzystać gniotka- wodnego węża. Jest to gumowa rurka wypełniona płynem. Zachowuje się jak żywy wąż, trudno ją złapać i utrzymać w rękach. Łatwo może się wyśliznąć. Do terapii grupowej wykorzystuje się kolorowe chusty animacyjne. Są wykonane z bezpiecznego i bardzo wytrzymałego materiału. Przyciągają uwagę, wzbudzają zainteresowanie i zaciekawienie dzieci. Umożliwiają zabawę w każdych warunkach, integrują, pobudzają wyobraźnie i kreatywność, jednocześnie rozwijają refleks i koordynację ruchową. Również do grupowych zabaw można wykorzystać czterdziestopięciocentymetrową kostkę piankową (do zakupienia na przykład pod adresem www.liger.net.pl/14-integracja-sensoryczna). Zestawy lub elementy umożliwiają pokonywanie wysokości, tworzenie konstrukcji przestrzennych do wielogodzinnych zabaw. Dla dzieci z zaburzeniami czucia głębokiego są kołderki obciążeniowe wypełnione antyalergicznym żwirem, pokryte przyjemną tkaniną bawełnianą. Obciążenie dobierane jest indywidualnie, po konsultacji z terapeutą. Kołderki obciążeniowe powodują u dziecka rozluźnienie, a napięcie i lęki odchodzą w zapomnienie. W miarę możliwości finansowych rodzice powinni zapewnić dziecku także w domu sprzęt do integracji sensorycznej.